?>

Metaverse

Metaverse

3 yıl önce

<p style="margin-left:0cm; margin-right:0cm; text-align:justify"><span style="font-size:11pt"><span style="font-family:Calibri,&quot;sans-serif&quot;">Metaverse&nbsp;veya T&uuml;rk&ccedil;e tabiriyle&nbsp;sanal evren, geleneksel&nbsp;kişisel bilgisayarların&nbsp;yanı sıra sanal ve&nbsp;artırılmış ger&ccedil;eklik&nbsp;cihazları aracılığıyla kalıcı &ccedil;evrimi&ccedil;i 3 boyutlu sanal ortamları destekleyen,&nbsp;İnternet&#39;in varsayımsal bir yinelemesidir.&nbsp;</span></span></p> <p style="margin-left:0cm; margin-right:0cm; text-align:justify"><span style="font-size:11pt"><span style="font-family:Calibri,&quot;sans-serif&quot;">Metaverse, bilgisayarlar, android cihazlar ve 3D cihazlar sayesinde insan bilişinin yapay bir fiziksel ortama d&acirc;hil olmasını sağlamaktadır.&nbsp;Metaverse&rsquo;&uuml; iletişim perspektifinden yeni bir ger&ccedil;eklik, anlam d&uuml;nyası ve iş birliği fırsatları sunan; k&uuml;lt&uuml;rel, entelekt&uuml;el ve ekonomik &uuml;retim i&ccedil;in alt yapı ve etkileşim olanakları tanıyan; farklı gelişmiş teknolojilerin eş zamanlı ve b&uuml;t&uuml;nleşmiş bir bi&ccedil;imde kullanıldığı; siber toplumsal bir d&uuml;zlem şeklinde tanımlamak m&uuml;mk&uuml;nd&uuml;r. </span></span></p> <p style="margin-left:0cm; margin-right:0cm; text-align:justify"><span style="font-size:11pt"><span style="font-family:Calibri,&quot;sans-serif&quot;">Bug&uuml;n d&uuml;nyadaki en &ouml;nemli metaverse yatırımcılarının başında sanal ger&ccedil;eklik cihazları &uuml;zerine &ccedil;alışan&nbsp;Oculus&nbsp;şirketini 2 milyar dolara alan&nbsp;Facebook&nbsp;gelmektedir.&nbsp;Nitekim Facebook bu alanda&nbsp;Microsoft&nbsp;gibi &ouml;nemli yazılım şirketleriyle iş birliği anlaşmaları imzalamıştır.&nbsp;Ayrıca&nbsp;Roblox&nbsp;gibi oyun platformları da bu alanda b&uuml;y&uuml;k ARGE yatırımları yapmaktadır. </span></span></p> <p style="margin-left:0cm; margin-right:0cm; text-align:justify"><span style="font-size:11pt"><span style="font-family:Calibri,&quot;sans-serif&quot;">Metaverse kavramı ilk kez Neal Stephenson&#39;ın 1992 yılında yayımladığı bilimkurgu romanı&nbsp;Snow Crash&#39;de ortaya &ccedil;ıkmıştır. Metaverse kavramı kurgusal bir d&uuml;nyayı nitelemiştir.&nbsp;Nitekim metaverse kavramı, ortaya atıldığı ilk d&ouml;nemlerde aşırı abartılı ve spek&uuml;latif bir gelecek perspektifi olmakla eleştirilmiştir. </span></span></p> <p style="margin-left:0cm; margin-right:0cm; text-align:justify"><span style="font-size:11pt"><span style="font-family:Calibri,&quot;sans-serif&quot;">Facebook Reality Labs&rsquo;ı y&ouml;neten Andrew Bosworth, &ldquo;Bu &uuml;r&uuml;nlerin &ccedil;oğu ancak &ouml;n&uuml;m&uuml;zdeki 10 ila 15 yıl i&ccedil;inde tamamen hayata ge&ccedil;irilecek&rdquo; diyor. Ve Snow Crash tarzı bir &ccedil;evrimi&ccedil;i d&uuml;nyayı &ccedil;alışır duruma getirmek i&ccedil;in &uuml;stesinden gelinmesi gereken bir&ccedil;ok teknik engel olduğunu belirtiyor.</span></span></p> <p style="margin-left:0cm; margin-right:0cm; text-align:justify"><span style="font-size:11pt"><span style="font-family:Calibri,&quot;sans-serif&quot;">&Ouml;zellikle Facebook&#39;un konuya ilgi duymaya başlamasıyla kavram daha da &ouml;n plana &ccedil;ıkmıştır. Nitekim elinde b&uuml;y&uuml;k bir veri havuzu olan Facebook, milyonlarca insanın metaverilerine sahiptir. Bu da yapay zek&acirc; temelli bir yapay d&uuml;nyanın, insanların bireysel sınırlarını tehdit edeceği endişesini doğurmuştur. </span></span></p> <p style="margin-left:0cm; margin-right:0cm; text-align:justify"><span style="font-size:11pt"><span style="font-family:Calibri,&quot;sans-serif&quot;">Bu teknoloji yeterince geliştiği takdirde, insanlar edindikleri sanal ger&ccedil;eklik cihazları sayesinde alışveriş yapma, sinemaya gitme, kafede zaman ge&ccedil;irme gibi pek &ccedil;ok eylemi fiziksel bir &ccedil;aba harcamaksızın yapma fırsatına erişecektir.</span></span></p> <p style="margin-left:0cm; margin-right:0cm; text-align:justify"><span style="font-size:11pt"><span style="font-family:Calibri,&quot;sans-serif&quot;">Metaverse, sanal bir kamusal alan oluşturmayı vadetmektedir. Bu kamusal alanın sanal para birimleri bug&uuml;n h&acirc;lihazırda kripto para piyasasında işlem g&ouml;rmektedir.&nbsp;Bu a&ccedil;ıdan kavram internetin geleceği olarak g&ouml;r&uuml;lmektedir.&nbsp;Metaverse adı verilen bu yapay evrene ilk giriş yapan şehir ise&nbsp;Seul&nbsp;kentidir. </span></span></p> <p style="margin-left:0cm; margin-right:0cm; text-align:justify"><span style="font-size:11pt"><span style="font-family:Calibri,&quot;sans-serif&quot;">Bir zamanların niş metaverse arazi satın alma ve satma fikri, Facebook&#39;un kurumsal adını Meta olarak değiştirmesi ve değiştirilemez tokenlerdeki patlama nedeniyle son zamanlarda daha yaygın hale geldi. Sanat&ccedil;ıların performans g&ouml;sterebileceği, markaların reklam verebileceği ve işletmelerin toplantılara ev sahipliği yapabileceği metaverse arazileri son zamanlarda rekor işlem hacimleri g&ouml;rd&uuml;.</span></span></p> <p style="margin-left:0cm; margin-right:0cm; text-align:justify"><span style="font-size:11pt"><span style="font-family:Calibri,&quot;sans-serif&quot;">Artık Meta &ccedil;atısı altına giren Facebook, metaverse&rsquo;nin geleceğini araştırırken, aynı zamanda onu alternatif bir d&uuml;nya haline getirmek i&ccedil;in daha fazla ara&ccedil; ve ekipman geliştirmeye &ccedil;alışıyor. Son olarak giyildiğinde kullanıcıların bu alternatif d&uuml;nyadaki şeylere dokunmasını sağlayacak dokunsal bir eldiven &uuml;zerinde &ccedil;alıştığını duyurdu.</span></span></p> <p style="margin-left:0cm; margin-right:0cm; text-align:justify"><span style="font-size:11pt"><span style="font-family:Calibri,&quot;sans-serif&quot;">Meta, &ldquo;Sanal d&uuml;nyada ger&ccedil;ek d&uuml;nyadaki kadar h&uuml;nerli olamayız&rdquo; itirafında bulunsa da bu eldivenlerle bu durumu değiştirmeye &ccedil;alışıyor. Bilgisayarın kullanıcının el hareketlerini anlamasına ve yansıtmasına yardımcı olurken, eldivenler ayrıca basın&ccedil;, doku ve titreşim gibi şeyler i&ccedil;in bir dizi karmaşık, n&uuml;anslı duyumlar &uuml;reterek kullanıcıya deneyim sağlamayı hedefliyor.</span></span></p> <p style="margin-left:0cm; margin-right:0cm; text-align:justify"><span style="font-size:11pt"><span style="font-family:Calibri,&quot;sans-serif&quot;">Bitcoin, NFT ve Metaverse derken ger&ccedil;ekliğin ve sanalın birbirine girdiği yepyeni bir dijital evrende hızla ilerliyoruz. Bu d&uuml;nyada vakit ge&ccedil;irenlerin odağında ise son zamanlarda sanal oyun platformu MANA&#39;da meta araziler satın almak var.</span></span></p> <p style="margin-left:0cm; margin-right:0cm; text-align:justify"><span style="font-size:11pt"><span style="font-family:Calibri,&quot;sans-serif&quot;">Amerika Birleşik Devletleri başta olmak &uuml;zere t&uuml;m d&uuml;nya haritasının toplumsal bir d&uuml;zlem olarak kullanıldığı bazı metaverse evrenlerinde, insanlar meydanları, k&uuml;lt&uuml;rel binaları, ibadet alanlarını bile satın aldı.</span></span></p> <p style="margin-left:0cm; margin-right:0cm; text-align:justify"><span style="font-size:11pt"><span style="font-family:Calibri,&quot;sans-serif&quot;"><span style="background-color:white"><span style="color:black">Kripto para birimleriyle T&uuml;rkiye&rsquo;de şimdiye kadar sanal olarak 20 bin parsel satılırken, İstanbul satışlarda ilk sırada kendine yer buldu. İstiklal Caddesi, İstanbul Boğazı&#39;nın &ccedil;evresi, tarihi camiler sanal alıcılarının oldu. Ortak&ouml;y ve Boğaz hattında parseller 500 lira iken, Bağcılar ve Esenler&rsquo;de yaklaşık 135 liraya satılıyor. Bu teknolojinin, gelecek yıllarda daha etkin olması bekleniyor.</span></span></span></span></p> <p style="margin-left:0cm; margin-right:0cm; text-align:justify"><span style="font-size:11pt"><span style="font-family:Calibri,&quot;sans-serif&quot;"><span style="background-color:white"><span style="color:black">Bakalım bizi daha neler bekliyor?</span></span></span></span></p>
YAZARIN DİĞER YAZILARI