Kaosun İstikrarı

Alper Duran
Alper Duran
Kaosun İstikrarı
20-03-2021
<p style="margin-left:0cm; margin-right:0cm"><span style="font-size:11pt"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><strong><span style="font-size:12.0pt"><span style="font-family:&quot;Times New Roman&quot;,&quot;serif&quot;">Evvela bu iki ifadenin birlikte kullanılmasından duyduğum rahatsızlığı belirtmek isterim.</span></span></strong><span style="font-size:12.0pt"><span style="font-family:&quot;Times New Roman&quot;,&quot;serif&quot;"> Lakin d&uuml;nyada hi&ccedil;bir şeyi yerinde bırakmadığımız gibi, kelime ve kavramların bile anlamlarının ve uygulamada ki, tezah&uuml;r&uuml;n&uuml;n genetiğiyle oynadık. <strong>Ger&ccedil;ekleri &ouml;ylesine &ccedil;arpıttık ki, kaos &uuml;zerinden istikrar devşirebilecek raddeye geldik. </strong></span></span></span></span></p> <p style="margin-left:0cm; margin-right:0cm"><span style="font-size:11pt"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:12.0pt"><span style="font-family:&quot;Times New Roman&quot;,&quot;serif&quot;">Belli bir noktada karar kılma, karar ve sebat &uuml;zere bulunma&nbsp;anlamına gelen <strong>istikrarın, İslam medeniyetinde m&uuml;him ve hatta m&uuml;stesna bir yeri vardır.</strong> Dinimiz, insanın gerek d&uuml;nya ve gerekse ahiret hayatının d&uuml;zg&uuml;n, değerli ve <em>&ldquo;son g&uuml;len iyi g&uuml;ler&rdquo;</em> manasını karşılayacak bir şekilde y&uuml;r&uuml;mesi i&ccedil;in, kolay yahut zor (olsa bile &uuml;stesinden gelinebilecek) kaideler belirlemiştir. Bu kurallardan başarıyla ge&ccedil;ebilmek i&ccedil;in, anahtar ifadeler sunmuştur. İşte istikrar, bu anahtar ifadelerin yıldızlı olanlarındandır. </span></span></span></span></p> <p style="margin-left:0cm; margin-right:0cm"><span style="font-size:11pt"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:12.0pt"><span style="font-family:&quot;Times New Roman&quot;,&quot;serif&quot;">İslam &acirc;limlerinin genel d&uuml;ş&uuml;ncelerini tetkik ettiğimizde, k&acirc;mil bir m&uuml;minin en m&uuml;him hususunun, Kur&rsquo;an ve s&uuml;nnet ile irtibatlarının fasılasız bir şekilde devam etmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Bu bir istikrardır. <strong>İbadetlerin az dahi olsa devamlı olanı, bununla birlikte sıkıntılara karşı m&uuml;temadiyen sabır ve sebat tavsiye edilmiştir. Bu da bir istikrardır.</strong> Zamana, mek&acirc;na ve insana g&ouml;re değil, değerlere g&ouml;re konuşulması, s&uuml;k&ucirc;t edilmesi, beklenilmesi yahut eyleme ge&ccedil;ilmesi istenmiştir. Bu da bir istikrardır. Gerek gece, gerek g&uuml;nd&uuml;z, gerek ibadet ederken ve gerekse rızık peşinde koşarken, bir ama&ccedil; uğruna hareket edilmesi talep edilmiştir. Dinin <em>kızıl elması</em> diyeceğimiz o talep, <em>Allah rızası</em>dır. İşte bu minvalde hareket edilmesi de bir istikrardır. </span></span></span></span></p> <p style="margin-left:0cm; margin-right:0cm"><span style="font-size:11pt"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><strong><span style="font-size:12.0pt"><span style="font-family:&quot;Times New Roman&quot;,&quot;serif&quot;">İstikrar, aynı zamanda M&uuml;sl&uuml;manca yaşamanın en &ouml;nemli emarelerinden biri olan <em>denge</em> ile de, zaman zaman aynı manada kullanılmaktadır.</span></span></strong><span style="font-size:12.0pt"><span style="font-family:&quot;Times New Roman&quot;,&quot;serif&quot;"> Nahoş, ya da abesle iştigal s&ouml;z sarf eden veya harekette bulunanlara y&ouml;nelik, toplum <em>&ldquo;muvazeneyi kaybetmiş&rdquo;</em> şeklinde tespitte bulunur. Haliyle <strong>hayatın her anında zikzak &ccedil;izerek davranmak yerine, vakarlı, izzetli ve ağırbaşlı olanlar, varlığını istikrar dairesinde s&uuml;rd&uuml;r&uuml;r.</strong> Her lahza, k&acirc;inata hikmet nazarıyla bakan ve i&ccedil;ine muhasebe akınları d&uuml;zenlemenin şuuru da, istikrarın n&uuml;vesidir. Ancak şairlerin pek fazla kullandığı bir kelime vardır, <em>&ldquo;oysa/ki&rdquo;&hellip;</em> İstikrar, makul, olumlu ve m&uuml;spet manalar i&ccedil;erir. Oysaki bazen b&ouml;yle y&uuml;r&uuml;mediği ve kullanılmadığı aşik&acirc;rdır. Maatteess&uuml;f, son zamanlarda sık&ccedil;a başvurulan istikrar nutuklarının altında gizli kaos tehdidi salgılanmaktadır. </span></span></span></span></p> <p style="margin-left:0cm; margin-right:0cm"><span style="font-size:11pt"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:12.0pt"><span style="font-family:&quot;Times New Roman&quot;,&quot;serif&quot;">Bir kişinin ya da toplumun yanlışa meyletmemesi i&ccedil;in hatadan bahsedip, iyilikte sabit olunması, ya da kusurdan d&ouml;n&uuml;l&uuml;p doğruya y&ouml;n&uuml;n&uuml; &ccedil;evirmesi i&ccedil;in, her t&uuml;rl&uuml; nasihatlerin yapılması olağandır. <strong>Lakin kaos ve kargaşayı g&ouml;sterip, bununla muhatap olmak istemiyorsanız mevcuda razı olmalısınız şeklinde zımnen bir y&ouml;nlendirme yapılıyorsa, (ki yapılmaktadır) işte o zaman kazın ayağı değişir.</strong> Kaosa maruz kalmamak i&ccedil;in, benim istediğim ve tanımladığım istikrara razı olmalısınız tehdidi, ılımlı diktat&ouml;rl&uuml;kt&uuml;r. Şahsiyetin itilip kakılmasıdır. Deli Dumrul d&uuml;zenidir. <strong>Maalesef bu manzara, d&uuml;nyanın her yerinde kendini g&ouml;stermektedir.</strong> &Ouml;zellikle iktidarların sık&ccedil;a başvurduğu bir durumdur. Sadece siyasal iktidar olarak algılamayınız, bir kurum amiri, bir şirket sahibi, bir kul&uuml;p/dernek/vakıf başkanı, bir aşiret lideri yahut bir k&ouml;y muhtarı&hellip; </span></span></span></span></p> <p style="margin-left:0cm; margin-right:0cm"><span style="font-size:11pt"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><strong><span style="font-size:12.0pt"><span style="font-family:&quot;Times New Roman&quot;,&quot;serif&quot;">Nispeti az veya &ccedil;ok olsun, ortada bir g&uuml;&ccedil; varsa, bunu kaybetmek istemeyen hemen herkes, kargaşaya atıfta bulunup yerini sağlamlaştırma peşindedir.</span></span></strong><span style="font-size:12.0pt"><span style="font-family:&quot;Times New Roman&quot;,&quot;serif&quot;"> Bu metodun y&uuml;r&uuml;t&uuml;lmesi sırasında, can alıcı kelime maalesef <em>istikrar</em>dır. Tehdit unsuru ise keşmekeştir. <strong>Herkes bu ikisinden birini tercih etmek zorunda bırakılmaktadır.</strong> Eskilerin ifade ettiği gibi <em>&ldquo;&ouml;l&uuml;m&uuml; g&ouml;sterip sıtmaya razı etmek&rdquo;</em> deyiminden m&uuml;lhem, <strong>fırtına ve kasırga ikilemine mahk&ucirc;m edilmektedir.</strong> Haliyle insanlar bu durumda, fıtratları ve seciyeleri gereği, ehven-i şer olanı tercih etmektedir. H&acirc;lbuki yiğit ve m&uuml;drik olanların <em>&ldquo;iman varsa imk&acirc;n da vardır&rdquo;</em> diyerek yazılan tiyatronun fig&uuml;ranlığından sıyrılması icap eder. Mayası korkak ve dalkavuklukla yoğrulmuşların, bu mecburiyete itiraz edip, yeni bir yol ve istikamet belirlemesi kabil değildir. <strong>İstikrar maskesinin altındaki, kaos &ccedil;ığırtkanlığına boyun eğenlerin, ağır sorumluluğu vardır.</strong> Daha b&uuml;y&uuml;k vebal ise, a&ccedil;ık&ccedil;a doğruları ifade edenlere karşı, (sırf sahip oldukları d&uuml;zenin devam etmesi i&ccedil;in) y&uuml;r&uuml;t&uuml;len fesat ve habis kampanya yapanlar &uuml;zerindedir. </span></span></span></span></p> <p style="margin-left:0cm; margin-right:0cm"><span style="font-size:11pt"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><strong><span style="font-size:12.0pt"><span style="font-family:&quot;Times New Roman&quot;,&quot;serif&quot;">Doğrular, daima parlayan inciler gibidir. Teneke ruhluların bunu fark etmemesi onun değerinden zerre-i miskal eksiltmez.</span></span></strong><span style="font-size:12.0pt"><span style="font-family:&quot;Times New Roman&quot;,&quot;serif&quot;"> Hakkın tedrisatından ge&ccedil;enler, kadere teslim olur. Fakat ferasetten de, &ouml;d&uuml;n vermezler. Doğrular varken, doğruya yakın yolda y&uuml;r&uuml;mek veya doğruya yakın s&ouml;z&uuml; alkışlamakla menzile varılması m&uuml;mk&uuml;n değildir.&nbsp; <strong>Değirmenini kuran, suyunu hazır etmelidir. Su taşımazsanız ekmek bulamazsınız diyen değirmenciye hamallık etmeye l&uuml;zum yoktur. </strong></span></span></span></span></p>
ÖNCEKİ YAZILARI
SİZİN DÜŞÜNCELERİNİZ?