KUR´AN; ÖLÜLERE Mİ, DİRİLERE Mİ?

Muzaffer Karadağ
Muzaffer Karadağ
KUR´AN; ÖLÜLERE Mİ, DİRİLERE Mİ?
22-05-2018

Sevdiklerimizden gelen mesajları okumada aceleci, heyecanlı, istekli değil miyiz?

Önemli kişilerden gelen mesajları okumada itinalı, dikkatli değil miyiz?

Tanımadığımız insanlardan gelen mesajları bile okumada meraklı değil miyiz?

Çok önemsediğimiz, saydığımız, sevdiğimiz birinin mesajını okumayı geciktirir miyiz?

O halde;

 Bizi yaratan, yaşatan her şeyin yegane sahibi Allah´ın bize gönderdiği mesajları niçin hiç merak etmiyoruz?

Allah´ın bize okuyup, anlamamızı emrettiği ilahi mesajları; Sevdiklerimizden gelen mesaj kadar niçin önemseyip, okumuyoruz?

Kur´an-ı okuyup hatmederken anlamını okumada eksikliklerimiz var.

Kur´an-ı´n sadece Arapça okunuşunu önemsiyorken asıl yapmamız gerekeni yani Allah´ın bize gönderdiği buyrukları anlamaya önem vermiyoruz.

Allah´ın buyruklarını ANLAMA ve YAŞAMA konusunu göz ardı edince ortaya şöyle bir durum çıkıyor; Arapçasını okumakla kalırsak, bilgisayar ve cep telefonu konumuna düşüyoruz. Çünkü bilgisayarlar ve cep telefonları hafızlardan daha maharetli hafız konumundalar. Ama bilgisayarlar ve cep telefonlarının Kur´an-ı anlama ve yaşama zorunlulukları yok.

Allah, Kur´an-ı anlamamızı ve yaşamamızı çok net olarak emrediyor. Bu konuyla ilgili Kur´an ayetlerine  bakalım:

?´Bu Kur´an, akıl sahiplerinin, ayetlerini DÜŞÜNMELERİ ve İBRET ALMALARI için sana indirdiğimiz mübarek bir kitaptır´´ Sad-29. Anlamını (meal-tefsir) okuyup, anlayamayan nasıl düşünüp, ibret alacak?

?´İyice DÜŞÜNÜP, İBRET ALAMALARI için bu Kur´an´da açıklamalar yaptık´´ İsra-41.

?´Şüphesiz ki biz DÜŞÜNÜP, İBRET alsınlar diye insanlar için bu Kur´an´da her türlü örneği ortaya koyduk´´ Zümer-27. Düşünüp, ibret almak için Kur´an-ı´n anlamını bilmeliyiz, meal-tefsir okumalıyız.

?´Kur´an-ı tertil (dikkatle ANLAYARAK) okuyun´´ Müzemmil Suresi-4

(İmam Hanife, Maturudi, Gazali, Rabbani´ye göre ?´tertil: Anlamak olarak tefsir etmişlerdir.)

?´Kur´an-ı DÜŞÜNÜP, ANLAYASINIZ diye Arapça indirdik´´ Zuhruf-3.

?´Kur´an-ı İYİCE ANLAYASINIZ diye Arapça indirdik´´ Yusuf-2. Arapça bilmeyenler Allah´ın buyruğunu tutmak için meal-tefsir okumalıdır.

?´Onlar Kur´an-ı hiç okuyup ANLAMIYORLAR mı, yoksa kalpleri üzerinde kilitleri mi var?´´ Muhammede-24.

?´Kitapla yükümlü tutulup ta onu ANLAYIP hakkını vermeyenlerin durumu kitap taşıyan merkeplerin durumuna benzer´´ Cuma-5.

?´Ey İnsanlar! Kur´an, Rabbinizden size bir ÖĞÜT, göğüslerdeki dert ve sıkıntılar için bir ŞİFA ve müminler için bir HİDAYET ve RAHMET kaynağı gelmiştir´´ Yunus-57.

?´Biz Kur´an´da müminler için şifa ve rahmet olan ayetler indiriyoruz´´ İsra-82. Kur´an-ı´n öğütlerini, şifa, hidayet ve rahmetini alabilmek için anlamını bilmeli, meal-tefsir okumalıyız.

?´Bu Kur´an en doğru yola iletir´´ İsra-9. Doğru yolu bulmak için anlamını meal-tefsir okumalıyız.

?´Allah, Kur´an´la rızasına uygun hareket edenleri selamet yollarına iletir, karanlıktan aydınlığa çıkarır´´ Maide-16. Karanlıktan aydınlığa çıkmak için Kur´an´ın anlamını bilmeli, meal-tefsir okumalıyız.

?´Müminler için hidayet ve rahmet olmak üzere bir kitap (Kur´an) getirmiş ve ilim üzere iyice açıklamıştık´´ A´raf-52.

?´Kur´an-ı İNCELEYİP, DÜŞÜNMÜYORLAR mı´´ Nisa-82.

?´Biz bu kitabı yabancı bir dilde okunan bir kitap olarak indirseydik mutlaka şöyle diyeceklerdi: ?´Bir Araba yabancı dilde bir kitap öyle mi´´ de ki bu Kur´an iman edenler için bir rehber, hidayet, şifadır´´ Fussilet-44.

?´Meal-tefsir okursak sen, ben anlayamayız, falan topluluğa, filan önemli zata ihtiyacımız var´´ diyenlere Allah, Kur´an´da cevap veriyor:

?´Ayetlerin Allah tarafından korunup, açıklanması Allahtan başkasına kulluk etmesinler diyedir´´ Hud-2. Kur´an-ı bir zatın anlamasına bırakamayız, ya o yanlış anlarsa? Kur´an hepimize inmiştir.

?´Kuran, hayatta olanları UYARMASI ve kafirlere verilen azap sözünün gerçekleşmesi için apaçık bir öğüttür. Yasin-70.

?´Ey iman edenler! Peygamber sizi, SİZE HAYAT VERECEK, yaşatacak Kur´an´a davet ettiği zaman icabet edin.´´ Enfal-24.

 Mümkün olduğu kadar tefsir okunmalıdır. Bazen sadece meal okumak konuları tam olarak anlamaya yetmez. Ayrıca meal ve tefsiri bütüncül, tamamlayıcı bir anlayışla okumamız gerekir. Sadece bir ayetin anlamıyla konu tam olarak anlaşılmayabilir.  Okunan ayetle birlikte konuyu tamamlayıp, açıklığa kavuşturan başka surelerdeki ayetlerin anlamlarını da okuyup, bütüncül değerlendirmeliyiz.

 İslamın iki temel kaynağı vardır: Kur´an, sünnet. Kur´an bir anayasadır. Uygulamasını sünnetlerde görürüz. Anayasa tek bir kitaptır, fakat sadece ceza hukuku ciltlerce eserden oluşur. 

Bilge Lider Ali İzzet Begoviç: ?´ Müslümanlar ?´KUR´AN HAYATTA NASIL UYGULANACAK? ´´ sorusundan kaçmak için Kur´an´ın nasıl okunması gerektiği hususunda geniş bir ilim ürettiler´´ der.

?´Kur´an kurslarında Kur´an´ın ne dediğini değil de Arapça harflerin nasıl okunduğunu öğretmeye devam ettiğimiz sürece kimse gelişmiş, erdemli, ahlaklı bir toplum beklemesin.´´

?Ya açar bakarız Kur´an´ın yaprağına,

Ya üfler geçeriz bir ölünün toprağına.

İnmemiştir arza Kur´an şunu hakkıyla bilin,

Ne mezarda okunmak, ne de fal bakmak için´

                                                                                                                                     

                                                                                                         

ÖNCEKİ YAZILARI
SİZİN DÜŞÜNCELERİNİZ?